“Ik wil de architect zijn van de consolidatie in een tuinmarkt die vandaag nog te veel versnipperd is.” Twijfel er maar niet aan dat Erwin Van Osta ook in de wereld van tuincentra snel wil groeien. Na de overname van Walter Van Gastel in 2012 en drie Intratuin-vestigingen in 2016 was het daarom hoogtijd voor een nieuwe grote stap. Door de fusie met het Waalse enseigne Oh!green krijgt de topman van doe-het-zelfketen Hubo nu ook in zijn tweede biotoop waar hij al langer van droomde: een nationale keten van tuincentra.

Verstandshuwelijk

De gesprekken tussen de groep Van Gastel (eigendom van Hubo) en zijn Waalse concurrent Oh!green (eigendom van Garden Vision) waren al geruime tijd aan de gang, iets meer dan een jaar om precies te zijn. “Uiteindelijk hebben we elkaar vrij snel gevonden, wat heeft geresulteerd in een verstandshuwelijk en de oprichting van een nieuwe groep waarin de drie betrokken partijen -naast Hubo zijn dat investeringsfondsen Pentahold en E-capital- aandeelhouder blijven”, vertelt Hubo-topman Erwin Van Osta in een gesprek met Publimat News. Intussen raakte bekend dat de Belgische Mededingingsautoriteit eind maart haar goedkeuring heeft gegeven en de geplande fusie dus kan doorgaan.

Nieuwe nummer 2 op Belgische tuinmarkt

“Aangezien Van Gastel al langer naar expansiemogelijkheden op de Waalse markt zocht en ik wist dat Oh!green dezelfde ambitie had in Vlaanderen, waren we aantrekkelijke bruidspartners voor elkaar”, aldus Van Osta. “In plaats van elkaar te gaan bekampen, kozen we voor een fusiegroep. Dat de ene partij de andere zou opslorpen, is tijdens de onderhandelingen nooit de intentie geweest.”

“Het was ons in de eerste plaats te doen om schaalvergroting en een nationale dekking.”Erwin Van Osta (Hubo Groep)

De krachtenbundeling van Garden Vision en Van Gastel betekent dat de aldus ontstane tuincentragroep de op één na grootste op de Belgische markt wordt, goed voor een gezamenlijke omzet van 70 miljoen euro en 16 verkooppunten, verspreid over Vlaanderen en Wallonië. Mooie cijfers maar het marktleiderschap van AVEVE komt vooralsnog niet in gevaar.

Best of both worlds

De nieuwe fusiegroep betekent wel dat Erwin Van Osta aan het roer nog andere kapiteins naast zich moet dulden. Gaat dat vroeg of laat niet voor wrevel zorgen? “De contacten zijn zeer goed omdat we van bij de start op dezelfde golflengte zaten. Dit is dan ook geen gearrangeerd huwelijk, we hebben de bruid wel degelijk zelf mogen kiezen”, zegt hij met een kwinkslag.

Wat de drie aandeelhouders alvast delen, is de ambitie om te investeren in verdere groei op de Belgische markt. “Wij mikken op grote tuincentra met heel veel levend groen en een ruim assortiment decoratie. Maar alvorens we opnieuw de expansietoer opgaan, is er nu eerst wat tijd nodig voor het integreren en perfect op punt stellen van de verschillende concepten”, benadrukt Van Osta die er aan toevoegt dat de drie enseignes voorlopig blijven bestaan maar dat er wel een grondige analyse zal worden gemaakt. “Gezien de verschillende historische achtergronden, gaan we uiteraard wel voor ‘the best of both worlds’. Van geografische overlapping is helemaal geen sprake, waardoor er geen winkels hoeven te sluiten en alle medewerkers hun job kunnen behouden.”

Noodzakelijke consolidatie

Doe-het-zelfketen Hubo zette zijn eerste stappen in de tuinsector in 2012, het jaar waarin het de tuincentra Walter Van Gastel inlijfde. Een jaar later werd ook diens branchegenoot Florina in As opgeslorpt, maar dat tuincentrum ging in 2015 definitief dicht omwille van tegenvallende omzetcijfers. In 2016 tenslotte werden drie Intratuin-vestigingen (in Olen, Aarschot en Zwijndrecht) overgenomen van Vic Mertens. De Walter Van Gastel- winkels en drie Intratuin-vestigingen waren reeds ondergebracht onder een aparte vennootschap maar worden nu volledig weggehaald vanonder de Hubo-koepel om samen met Oh!green een nieuwe 100% autonome entiteit te vormen.

Uiteraard stopt het expansieverhaal niet bij het fusiehoofdstuk met Oh!green. Het feit dat er op de Belgische tuinmarkt best nog vrij veel interessante overnameprooien rondlopen, doet Erwin Van Osta enkel nog meer honger krijgen.

“Wat we nu zien gebeuren op de Belgische tuinmarkt, is een evolutie die zich eerder ook afpeelde in andere sectoren zoals de food en zelfs de DIY, namelijk de noodzakelijke consolidatie van een nog te veel versnipperde markt met vooral heel veel kleine en middelgrote familiebedrijven.”

“Deze fusie moet dan ook worden gezien als een volgende stap in de goede richting”, besluit de ambitieuze ondernemer.

Over Van Gastel & Garden Vision

De groep Van Gastel heeft enkel winkels in Vlaanderen: 11 in totaal (eigen filialen als franchisewinkels): 5 tuincentra onder het enseigne Walter Van Gastel (in Ekeren, Balen, Ninove, Sint-Katelijne Waver, Kontich en Schoten), 3 onder de naam Intratuin (in Olen, Zwijndrecht en Aarschot) alsook de bloemenwinkels Florenza en Plantago. Alles samen werken er 180 betaalde fulltime-equivalenten.

De andere partij, Garden Vision, is een in 2008 opgerichte vennootschap met durfkaptitaalfondsen E-Capital (1/3) en Pentahold (2/3) als aandeelhouders. Deze opereert in het Waalse landsgedeelte onder het uithangbord Oh! green met in totaal 5 vestigingen (in Louvain-La-Neuve, Tournai, Saint-Georges-sur-Meuse, Naninne en Gouvy) en heeft 100 fulltime-equivalenten in dienst.

Artikel Alexander Bouckaert, Editor-in-chief at Omicron Media – 19 april 2017