News

Al het laatste nieuws over SMA als organisatie en de voorbije en komende events.


Vandeputte : Product expert persoonlijke beschermingsmiddelen

Klik jezelf vast bij Vandeputte Group! Trek samen met 160 collega’s aan hetzelfde touw. En (ver)zeker je carrière! Als expert in veiligheid en welzijn geloven wij in een wereld waar elke werknemer veilig en comfortabel zijn job kan doen en ’s avonds gezond en wel terug huiswaarts kan keren. Onze ambitie is tegen 2020 elke dag 1.000.000 mensen te beschermen! […]

Read more…

Erwin Van Osta (HUBO Groep) over de fusie tussen Van Gastel en Oh!green

“Ik wil de architect zijn van de consolidatie in een tuinmarkt die vandaag nog te veel versnipperd is.” Twijfel er maar niet aan dat Erwin Van Osta ook in de wereld van tuincentra snel wil groeien. Na de overname van Walter Van Gastel in 2012 en drie Intratuin-vestigingen in 2016 was het daarom hoogtijd voor een nieuwe grote stap. Door […]

Read more…

Nieuw bij SMA – online vacatures

NEW NEW NEW NEW !! Sinds kort is er de mogelijkheid om vacatures bekend te maken via onze website. Momenteel staan er enkele ‘jobs online’ voor Vandeputte en Minds&More. Deze dienst is trouwens gratis voor onze SMA leden (betalend voor niet-leden). Een nieuwe professionele uitdaging nodig ? Check onze vacature pagina http://www.sma-belgium.be/nl/vacatures/ […]

Read more…

Marketing COLLOQUIUM 2017 #COLLO17. Are you ready to start to sprint ?

Having a clear and hands-on plan of how to get to reach a goal, sounds great. Unfortunately, the goal is often much clearer than the path to it. Wouldn’t it be lovely to have a to-the-point and specific guide that tells you how to incorporate all short term marketing trends of 2017? This year, the Vlerick Marketing Colloquium warms you up […]

Read more…

MINDS&MORE : Digital Marketing Specialists WANTED !

  You are freelancer and available in the coming days/weeks or you have 2-5 years digital experience and you are looking for a new job opportunity?   APPLY TO THE OFFER Emailaddress : jobs@mindsandmore.biz Website : http://ow.ly/b0bZ30aiyzt  […]

Read more…

MINDS&MORE organiseert een nieuwe sessie van ‘social selling training’

SOCIAL SELLING MASTERY® – FOR SALES (Dutch) – 9 weeks Designed to build capabilities of sales professionals. Hands-on training to build their personal brand on social networks, and become more effective in their social selling activities (how to find, educate, develop and engage with customers and prospects). Use social selling to create and win sales opportunities Online sessions in : Dutch– On […]

Read more…

MINDS&MORE : Marketing & Digital Communications Specialists

As a member of our Interim Management Service Offering, you will be staffed at our client organizations to help them execute their online & offline marketing communications strategies. Over time you will rotate from project to project and client to client, which will expose you to a variety of roles and industry sectors. Throughout your time at Minds&More you will […]

Read more…

Vandeputte : Service Medewerker Regio Utrecht

Klik jezelf vast bij Vandeputte Group! Trek samen met 160 collega’s aan hetzelfde touw. En (ver)zeker je carrière! Als expert in veiligheid en welzijn geloven wij in een wereld waar elke werknemer veilig en comfortabel zijn job kan doen en ’s avonds gezond en wel terug huiswaarts kan keren. Onze ambitie is tegen 2020 elke dag 1.000.000 mensen te beschermen! […]

Read more…

Vandeputte : E-commerce Development Manager

Klik jezelf vast bij Vandeputte Group! Trek samen met 160 collega’s aan hetzelfde touw. En (ver)zeker je carrière! Als expert in veiligheid en welzijn geloven wij in een wereld waar elke werknemer veilig en comfortabel zijn job kan doen en ’s avonds gezond en wel terug huiswaarts kan keren. Onze ambitie is tegen 2020 elke dag 1.000.000 mensen te beschermen! […]

Read more…

Vandeputte : account manager Regio Brussel

Klik jezelf vast bij Vandeputte Group! Trek samen met 160 collega’s aan hetzelfde touw. En (ver)zeker je carrière! Als expert in veiligheid en welzijn geloven wij in een wereld waar elke werknemer veilig en comfortabel zijn job kan doen en ’s avonds gezond en wel terug huiswaarts kan keren. Onze ambitie is tegen 2020 elke dag 1.000.000 mensen te beschermen! […]

Read more…

Xmas lunch pictures _ December 13th 2016

De online verrijzenis van Gamma

De kerstlunch van de Sales Management Association, op 13 december in Grimbergen, werd dit jaar op meesterlijke wijze ingeleid door Rudi Petit-Jean, algemeen directeur van Gamma België en Master Marketeer 2016. SMA kreeg de primeur van een uiteenzetting met een diepgravende en zelfs openhartige analyse. De circa 100 toehoorders uit verschillende segmenten van de Belgische bedrijfswereld wisten het wel te smaken… Toenemende zenuwachtigheid “Omnichannel […]

Read more…

BIC viert 60 jaar iconische M10 met een speciale pop-up store

ANTWERPEN, 3 november 2016 – Een doorschijnend gedeelte, een knop aan de zijkant en een klikgeluid; dat zijn de drie kenmerken die de BIC® M10® pen tot een icoon maken. Sinds 1956 is de pen een favoriet geweest van zowel jong als oud. Om de 60ste verjaardag van de M10® te vieren, zal BIC gedurende 2 weken een speciale pop-up […]

Read more…

Ferrero neemt Delacre over en duidt nieuwe directeur aan

Sinds maandag 5 december 2016 is de Belgische koekjesfabrikant Delacre volledig in handen van Ferrero. De Italianen, die Delacre overnemen van United Biscuits, hebben meteen Jerome Gregoire aangeduid als de nieuwe algemeen directeur van hun nieuwe merk. Groeien in Noord-Amerika Jerome Gregoire was tot nu toe hoofd van de activiteiten van Ferrero in Griekenland, Cyprus en Malta, maar krijgt nu dus de […]

Read more…

HighCo – Elke fieldmarketeer zijn eigen aanpak

Field marketeers vormen een tussenschakel tussen retailers en fabrikanten. Zo opvallend en creatief mogelijk moeten ze de producten doen opvallen. Digitale kanalen winnen aan belang, maar de (e)-coupon blijft de favoriet van de Belgen. “Merken leggen zich steeds meer nadruk op customer experience” zegt Didier Navette van HighCo. “Een coupon, wedstrijd, recept … verlengt het proces van de promotie tot buiten […]

Read more…

SPECIAL OFFER AS SMA MEMBER : 50 % discount on the 5th Marketing & Sales Performance Summit

THE 5TH MARKETING & SALES PERFORMANCE SUMMIT   NOVEMBER 16, 2016 SPECIAL OFFER AS SMA MEMBER : 50% DISCOUNT   As member of the SMA you are kindly invited to the 5th edition of the Marketing & Sales Performance Summit (half day conference) of Minds & More. At this conference you will learn about the tools to get your Marketing and Sales teams on track for commercial excellence. The […]

Read more…

HighCo Shelf Service voorziet Carrefour van digitale kiosken

HighCo Shelf Service, marktleider op het gebied van retailmarketing, lanceert een innovatieve digitale communicatietool, die voortaan in alle Carrefours van ons land (behalve franchisewinkels) zal worden ingezet.  Dit najaar worden 45 Carrefour Hypermarkten en 39 Carrefour Markets uitgerust met digitale kiosken. Dat zijn interactieve terminals die reclameboodschappen en promoties tonen en waar klanten ook kortingsbonnen kunnen afdrukken. De digitale kiosken (of […]

Read more…

Jules Destrooper op overnamepad in regio Brugge

Karel Cambien 5 oktober 2016 De familiebedrijven Jules Destrooper (Lo, Ieper) en D&O (Oostkamp) vormen voortaan één geheel. In de praktijk neemt Jules Destrooper bijna alle aandelen in D&O over. Beide firma’s opereerden tot nu los van elkaar maar in een gelijkaardig segment van de voedingssector. Jules Destrooper is inzake omzet (40 miljoen euro) en inzake tewerkstelling (160 medewerkers) ongeveer dubbel zo […]

Read more…

Overlijden dhr Eric Peuters

Het is met veel verdriet dat wij u het overlijden moeten melden van ons SMA lid dhr. Eric Peuters, commercieel directeur Melitta Belgium.   Eric heeft als voormalig ondervoorzitter SMA zich jarenlang ingezet voor onze vereniging. Beschikbaar, eerlijk en menselijk waren grote kwaliteiten van Eric, wij zullen hem enorm missen. De afscheidsceremonie, waarop wij u uitnodigen, zal plaatshebben in de aula van het uitvaartcentrum […]

Read more…

Philippe Van Ongevalle, benoemd als nieuwe directeur-generaal Febelgra

INSIDER VAN DE GRAFISCHE  SECTOR De raad van bestuur van Febelgra heef Philippe Van Ongevalle benoemd als nieuwe directeur-generaal.  Van Ongevalle volgt Waldo Van de Velde op aan het hoofd van de federatie van de grafische sector.  Febelgra telt een 400-tal bedrijven, goed voor 6000 werknemers. Philippe Van Ongevalle studeerde handels en financiële wetenschappen in Brussel en bekleedde directiefuncties in het bedrijfsleven. […]

Read more…

Vlerick Marketing Colloquium, May 12th 2016

As a marketer, have you ever considered the universe of your consumer beyond time and space ?  Consumers expect information to be available at every moment in time, only a few clicks and swipes away.They have no issuewith the transition from offline to online and vice versa.  So why are we as marketers still considering separate on- and offlinemarketing strategies in our company’s universe? It […]

Read more…

Sales Summit 2016 : verslag

Sales Summit 2016. HotelBloom! Brussel 25/02/16   Assistent van de sales-robot: is dat de toekomst van de salespersoon? Niet per se, maar sales moet wel een niveau hoger beginnen spelen. Om te tonen hoe, daarvoor bestaat de Sales Summit, met 20 top-sprekers op één dag hét sales-event van het jaar. Mede georganiseerd door SMA.   Dado Van Peteghem (Duval Union) opende de meeting […]

Read more…

LIBEERT, een Belgisch familiaal bedrijf op de chocolademarkt, is op zoek naar een ‘Senior Purchaser’ en een ‘Communications Coordinator’

   Over Libeert … en hun missie BELGIAN : Wij zijn een Belgisch familiaal bedrijf, gestart in 1923, dat enkel werkt met Belgische chocolade op basis van 100% pure cacaoboter. CHOCOLATE : We hebben een ruime knowhow en expertise in de productie van smaakvolle holle figuren, tabletten en pralines op 1 site. CREATORS : Als kenner van de chocolademarkt zijn wij voor de retail […]

Read more…

The Sales Summit 2016 (TSS & SMA)

    The convergence of marketing and sales, combined with the wealth of data that new technology has made available to prospects, has led to a tremendous opportunity to reach them in an entirely new context.   Tactical use of social and technology platforms has become standard in a winning sales strategy. As a sales manager  you are no longer in charge. […]

Read more…

Overlijdensbericht- Bruno Goemans, voormalig SMA lid

  Met groot verdriet en diepe verslagenheid hebben wij kennis genomen van het plotse overlijden van Bruno Goemans (Bongrain – Italo Suisse), een voormalig SMA lid. Onze gedachten en medeleven gaan uit naar zijn familie en naasten. In onze herinnering zal hij voortleven als een vriendelijk en beminnelijk mens.   Met onze innige deelneming, Sales Management Association (SMA), 18 januari 2016 […]

Read more…

Discover why you shouldn’t miss the SMA meeting with Prof. Dr. Régis Lemmens on January 21st

Value co-creation, Prof. Dr. Régis Lemmens – Jan 21st 2016 – Salons de Romree (Grimbergen)   This workshop brings you the latest best practice on how to create value with your customers and develop new business opportunities. In a market, where products and services are rapidly becoming commodities and where customers demand greater added value and better prices, the conventional approach to […]

Read more…

The Sales Summit in co-organization with Sales Management Association – second edition on February 25th

The new year is a fact ! Time to enhance your knowledge and take that leap ahead in the fast transforming economy. Time to get your sales ready for the new way of selling. This edition, we will go deeper into the science of sales via keynotes and cases, and an afternoon with 3 tracks: sales management lead generation and digital sales digital tools   Again a […]

Read more…

SMA lid ‘Mathieu Sennesael’ fietst solo voor Kom Op Tegen Kanker

Tijdens het hemelvaartweekend van 2016 neemt Mathieu Sennesael SOLO deel aan de 1000 km van Kom Op Tegen kanker. … 4 dagen lang, 250 km per dag, 1000 km in totaal … voor het goede doel ! Alle info alsook zijn persoonlijke motivatie kan u terugvinden via zijn persoonlijke website www.1000kmsolo.be en via de facebookpagina www.facebook.com/MathieuFietstSolo .  Alvast bedankt om deze te liken en te delen. Hierbij vindt u alvast […]

Read more…

E-commerce: niet eindeloos plannen, vooral dóen

E-commerce verandert alles, en Jerry Stam (Senior Managing Consultant Retail bij IBM) drukt retailers op het hart om er vooral mee aan de slag te gaan. “Ga niet voor de grote Big-Bang aanpak. Werk in kleine brokjes. Begin, test, pas aan. De anderen doen het ook…”   In 2020 zullen 54% van alle retail-verkopen in West-Europa minstens beïnvloed zijn door het […]

Read more…

SMA Meeting October 15th 2015 : “FUTURE HOME & LIVING – Insights into consumer trends & styles”, Wim Boesmans, Director Home & Lifestyle GfK

SMA heeft het bijzonder genoegen om u de zeer recente resultaten voor te stellen uit de grootschalige en wereldwijde GfK studie ‘ Consumer Life 2015 ‘.  Resulterend uit ruim 30.000 bevragingen, licht deze studie toe welke nieuwe consumententrends opduiken en hoe deze zich socio-demografisch vertalen.  Meer bepaald wordt er ingezoomd op intergenerationele verschillen  (X, Y, Z) en hoe hierop in […]

Read more…

Interessante inzichten van IBM ter voorbereiding van de SMA meeting op 17 september 2015

New competitors, new technologies and new expectations created by ubiquitous mobile connectivity are dramatically reshaping—and disrupting—the retail and consumer products landscape. To keep up, retailers and consumer products manufacturers need to understand their customers better than ever before. In this ebook, a wide range of experts—including clients, a leading author, analysts, millennials and IBM thought leaders— share their insights about how […]

Read more…

18 JUNI : WIJZIGING VAN LOCATIE

ATTENTION: we are holding this meeting at another location than usual: Hof Ter Musschen, Mounierlaan 2, 1200 Sint-Lambrechts-Woluwe (phone: 02 774 01 10) You are welcome as of 14h30, as usual. […]

Read more…

Cédric Ducrocq Klassieke retail-ketens hebben mooie toekomst, àls ze de lessen leren van de winners van vandaag

”Een revolutie aankondigen: het is altijd leuk voor een consultant,” lacht Cédric Ducrocq. “Welnu, hier is er dus eentje”. Niet technologie, maar wel de “radicalisering” van het bedrijfsmodel: kosten drukken én intensieve marketing tegelijk. Fransman Cédric Ducrocq is de patron van Groupe Dia-Mart, actief in consulting, customer research en retail design. Tot zijn klanten horen grote Franse bedrijven als Fnac & […]

Read more…

Retail’s Big Show 2015 (New York)

Stel mobile centraal en reorganiseer daaromheen je gehele bedrijfsproces. Zo was de grondtendens van NRF doorheen alle lectures, workshops en expo-stands, volgens Delphine Demessine en Camille Thery-Vignon (van digital agency Altima) en Laurent Boes (IBM). In de VS begint de retailsector het jaar steevast with a bang. In januari vindt dan in New York, en dat sinds 1911, de National […]

Read more…

“Retailers beseffen eindelijk dat ze met succes kunnen terugvechten tegen de pure players”

James Lovell, Retail Solutions Leader bij IBM Europe, ziet voor retailers grote kansen in de mobiele revolutie. Maar ze moeten die wel willen grijpen. Mobiel: nummer één e-commerce kanaal in de UK. 29 juni 2007: een historische dag, want toen lanceerde Steve Jobs de allereerste iPhone “en veranderde de wereld waarin we leven”. Ook kerstmis 2013 was een mijlpaal(tje), want toen […]

Read more…

“We <3 you!” De nieuwste retail-trends uit de USA

Niet technologie maar wel emotie domineert vandaag de retail-innovatie in de VS. Dat zegt de Française Laetitia Faure, CEO van consultancy-firma Urban Sublime. Na studies in Milaan bracht Faure twee jaar door in de Verenigde Staten. Vervolgens richtte ze Urban Sublime op, “all French & all Fresh”, maar met vertakkingen in New York, Berlijn, Londen, Singapore…. Urban Sublime werkte al voor […]

Read more…

IBM Watson Supercomputer en manusje-van-alles, nu ook voor retail

18 december 2014. Aan Salons de Romrée in Grimbergen rijdt een kleurrijk busje voor, dat SMA-leden verrassende hapjes serveert, zoals Zwitsers-Thaise asperge-quiche. De recepten zijn samengesteld door een computer: “Chef Watson”. Een leuke gimmick? Nee: een revolutie in IT én in retail. Wie is Watson? “Dit is dé toekomst van IBM en we stoppen de komende jaren één miljard dollar in de […]

Read more…

Retailers: zoek niche of ga internationaal

Hoe zal de Belgische koopkracht de komende jaren evolueren? Jan Vergote, hoofd Investment Strategy van Belfius, waarschuwde SMA-leden van niet te rekenen op nieuwe gouden tijden. Einde van de crisis? Met de crisis van 2008 kreeg de Belgische consumptie een klap, maar het herstel volgde snel, zeker in vergelijking met andere Europese landen. Vergote: “De reden daarvoor? De index, het sociale vangnet, […]

Read more…

“Een bedrijf is een patrimonium dat bescherming verdient.”

Dé boodschap op de SMA meeting van april 2014? Dat bescherming van bedrijfsinformatie niet alleen een probleem is voor IT-jongens. Het is ook een uitdaging voor managers. Tempo van technologie versus tijd van het recht De eerste spreker, meester Bernard Maingain (advocaat aan de Brusselse balie, docent aan de UCL en vooral mondiaal expert information security) wees erop dat we vandaag “de […]

Read more…

TRAFIC: “industriële revolutie” van retail, tussen dennen en konijnen

Wat SMA op zijn bord kreeg met de presentatie van Thierry Quertinmont, CEO van winkelketen Trafic, was niets minder dan een revolutionair toekomstmodel voor de retail, waarbij de optimalisatie van de supply chain meer speelruimte biedt aan sales. Supply chain: dé drager van groei in retail Quertinmont wees de toehoorders er eerst en vooral op dat retail twee beroepen in één zijn. […]

Read more…

The Best Of…Véronique Goossens “Ik weiger om cynisch te worden”

Oudjaar is nabij, tijd dus voor uitgebreid tafelen en voor jaaroverzichten. SMA besloot beide te combineren. Het verzoek aan Kanaal-Z ankervrouw Véronique Goossens was eenvoudig: breng ons de essentie van de knapste gesprekken van 2013, met captains of industry, maar ook met starters, kmo’s… “Als je wil eindigen in grandeur, moet je een grande dame uitnodigen,” zo introduceerde Thierry Coeman […]

Read more…

Jonathan Reynolds: retailers en suppliers van transactie naar dialoog

Retail-professor Jonathan Reynolds (Oxford University) zat onlangs “een klein jaar lang opgesloten in een kamer zonder vensters in Brussel”. Of anders gezegd: hij was voorzitter van een expertengroep in het kader van een EU-actieplan voor retail. “Er zijn vele steunmaatregelen voor retailers binnen de EU. Maar niemand kent ze.” Retail onder de radar De expertengroep van de Europese Commissie bestond uit met […]

Read more…

Trendwatcher Herman Konings ziet kansen voor retail

“De tafel van zeven”: trendwatcher Herman Konings heeft weer een nieuw boek klaar, en SMA kreeg daarvan de première. De dreiging van e-commerce, zo luidde de boodschap, kan worden gecounterd door het vrij maken van tijd en het aantrekkelijk maken van winkelen. Kinkt eenvoudig — maar de technologie daarachter is dat minder… De toekomst voorspellen is geboorten tellen Een waarschuwing vooraf: de […]

Read more…

Dunnhumby: de top in customer loyalty management

Een primeur: voor de eerste maal ooit zakte Dunnhumby af naar België, dankzij SMA. De marketing firma plaatste zich in 1995 stevig op de kaart dankzij de spectaculaire relance van Tesco via de Club Card. Vandaag is het een dochterbedrijf van Tesco actief in vijftig landen. Wat is hun onderscheidend business model? Giles Pavey (Chief Data Scientist) en Nick John […]

Read more…

Marks & Spencer: comeback with a difference

Na de aftocht in 2001, de triomfantelijke terugkeer: in mei 2015 opent M&S een nieuwe flagship store aan de Brusselse Guldenvlieslaan. Wereldwijd plant het oer-Britse enseigne tegen 2017 maar liefst 250 nieuwe winkels. Wat is het verhaal hierachter? SMA-leden kregen de inside story door Regional Director Europe François Smeyers. 2010: van Brits & bricks naar internationaal & multichannel Toen Nederlander Marc Bolland […]

Read more…