feel-good-story

 

SMA Xmas Lunch : Key-note speaker schot in de roos !

RETAIL 4.0 : New Concepts, Nex Experiences, Extraordinary Businesses

Naar jaarlijkse gewoonte verzamelde gisteren de Belgian Sales Management Community te Grimbergen in Salons de Romree voor de traditionele Kerstlunch. Het alom bekende concept van deze unieke happening mag gerust als model fungeren voor het verenigingsleven. Wat op deze namiddag wordt gepresenteerd aan een honderdtal actieve managers in sales en marketing, mag best wel ‘ State of the Art ‘ worden genoemd op vlak van ‘ intelligent networking ‘.

Paul Rebergen , Sales Director Gardena Benelux, verwoordde het op deze spraakmakende manier:
“ Managers hebben regelmatig nood aan een ‘ uitklepmoment ‘; echter dergelijke momenten moeten nog steeds verantwoord zijn in termen van timing, leerproces, interactie met ‘ peers ‘ en kwalitatieve ontspanning. Precies daarom maak ik graag tijd vrij voor een SMA meeting “. Ook Thierry Quertinmont, CEO van de winkelketen Trafic, beklemtoonde de toegevoegde waarde van dergelijke vormen van netwerken: “ Se réinventer en permanence moyennant une démarche de benchmarking intelligent “ zo verwoordde de retailer zijn impressie over de SMA Xmas Lunch.

Best of Class Store Concepts

Pascal Libyn, Mojo Retail Designers, een geroutineerde retail expert, stal na het verzorgd buffet de show met een korte, krachtige en perfect uitgebalanceerde presentatie. Tijdens welgeteld 20 minuten bracht hij op een gestructureerde wijze een visuele boodschap over ‘ Best of Class World Store Concepts ‘ die de cruciale uitdagingen op vlak van retail marketing doordacht opnemen.
Hij focuste op enkele specifieke trends en onderbouwde zijn betoog met een vijftigtal beelden van winkelconcepten uit de vier hoeken van onze planeet.
De boodschap was uitermate duidelijk: in een retailomgeving waar omnichannel voortdurend de hemel wordt in geprezen, is het vandaag de kunst om het winkelpunt terug haar reden van bestaan terug te geven.  “Waarom investeren e-retailers sinds pakweg anderhalf jaar fors in fysieke winkels “ luidt het bij Mojo Retail Designers?
Het antwoord is bekend – Het Showrooming Syndroom – en toch weten niet alle pure players hoe ze optimaal met dit fenomeen moeten omgaan. De presentatie van Mojo Retail Designers kan bekomen worden op eenvoudig verzoek.

STORY Manhattan, New-York

Het winkelconcept Story (10 th Avenue) lijkt het schoolvoorbeeld te zijn voor wat Mojo aanbeveelt: een combinatie van Hospitality, Retail Experience, Showrooming en Workshop. De bezieler van dit uniek winkelconcept (200 m²), Rachel Shechtman, –  inmiddels nauw betrokken met het NRF (National Retail Federation) heeft wellicht de mosterd gehaald bij Colette in Parijs. Het leerpunt is gelijktijdig eenvoudig en complex: verras uw klant door het winkelconcept maandelijks totaal te vernieuwen qua positionering en assortiment.  Geef als enige ‘ next reason to visit our store‘ de verrassing ! En dat was net de manier waarop Pascal Libyn zijn toehoorders inpalmde.

Naar aanleiding van de NRF Big Show organiseert All Fields in mei 2018 een studiereis naar New-York, samen met een selectie van retailers en merkenproducenten. Inlichtingen te bekomen bij olivier.coeman@allfields.be

Artikel op All Fields blog dd 13/12/2017
geschreven door Thierry Coeman