Online platform selling in B2B en B2C: Wat zijn de implicaties voor sales?
TIJD/LOCATIE
14:30
!! OPGELET !! Terug een fysieke meeting bij Salons de Romree in Grimbergen
SPREKER(S)
Wim Mathues – Market Place Partnerships DECATHLON &
Philip Kretschmer – Marketing Manager VEROLUB
ALGEMENE INFO
“Online platform selling in B2B en B2C: Wat zijn de implicaties voor sales?”
Het lijkt wel of 2020 niet alleen het jaar was van COVID, maar ook van Online Marktplaatsen en Sales Platformen. Wellicht heeft het een wel een boost gegeven aan het ander. Deze online marktplaatsen en platformen combineren immers op een uiterst succesvolle manier de 3 dingen die consumenten en klanten willen: Keuze – Competitieve prijzen – Service. Denk maar het succes van Amazon en AirBnB. En de groei is nog niet ten einde! Bol.com verwacht dat binnen 5 tot 10 jaar de helft van alle online aankopen via platformen gaan gebeuren. Echter, marktplaatsen kunnen ook gelanceerd worden door merkfabrikanten en retailers zelf; voorbeelden zijn legio… zoals MediaMarkt, Decathlon en VEROLUB.
Gebruiksvriendelijke marktplaatsen
Decathlon is in heel Europa bezig met het uitrollen van een Decathlon marktplaats. Consumenten zijn online aankopen ondertussen gewoon en voor een retailer biedt het extra mogelijkheden om zich te positioneren en tegelijkertijd te differentiëren. Marktplaatsen bieden sowieso merkvisibiliteit, een goedkope manier om met de doelgroep te interageren, enz. In zijn presentatie zal Wim ons meenemen in de ontwikkeling van deze marktplaats en hoe Decathlon zich hiermee sterker in de markt zet. Echter, er zijn best veel uitdagingen en deze komen ook aan bod op 16 september.
Van klassieke sales naar ‘solution provider’…
In het verhaal van VEROLUB (B2B) zal Philip ons vertellen hoe zij door de COVID-19 pandemie hun plannen voor een online sales platform versneld hebben. En met succes! Na één jaar (lancering platform in maart 2020) groeide hun online omzet van 2% naar 33%, en vandaag is deze reeds goed voor ruim 50% van de totale omzet. Klanten waren zeer snel weg met de voordelen van het platform, en sales kreeg op deze manier de mogelijkheid om meer en ook andere sales activiteiten te ontplooien, waaronder lead generation en het inspireren/coachen van klanten. Echter het succesverhaal botst tevens op tekorten en beperkingen van de bestaande salesorganisatie en -processen. Philip vertelt ons hoe zij op een toekomstgerichte manier hiermee willen omgaan.
Do’s & Don’ts van online marktplaatsen en platformen
Zowel in B2C als in B2B bieden marktplaatsen en platformen kansen. Maar een juiste integratie met de offline kanalen is uiterst belangrijk. Tegelijkertijd moeten alle processen – ook logistiek - herdacht worden zodat er geen bottle-necks optreden. Ook voor de salesorganisatie zelf is het soms ‘de wereld op zijn kop’… en moet men bepaalde rollen van sales herzien.
De presentaties van Wim en Philip willen ons doen stilstaan bij de successen maar ook de valkuilen van online shopping. Laat deze unieke kans niet liggen en schrijf je vandaag nog in! Het beloven boeiende en unieke presentaties te worden.
Voertaal: Nederlands
Kort CV
Wim Mathues:
Wim behaalde een Master in Communicatie Management aan de KUL. Begin 2020 stond hij mee aan de wieg van Decathlon's nieuwe Sports Marketplace, en is hij verantwoordelijk voor de partnerships met verscheidene toonaangevende merken, teams/clubs, e-commerce pure players, start- en scale-ups in ondertussen al een tiental markten.
Daarnaast is hij partner bij sports & music agency WAVE, en werkte hij voor o.a. Coca-Cola als E-commerce & Digital Lead en voor GfK als Marketing Director Southern Europe en daarvoor Industry Lead Sport/Media/Entertainment/Travel. Tot slot geeft hij gastlezingen in binnen- en buitenland en zetelt hij in de adviesraden van John&Jane, Niwzi Media Group, en Diabatix.
Philip Kretschmer:
Philip behaalde een Bachelor in Wetenschap & Communicatie aan de PXL in Hasselt. Zijn passie is vooral digitale marketing en change management. Hoe kunnen we bedrijven en merken beter wapenen in een wereld van digitale versnelling? Philip werkte o.a. voor Knauf en ACV International. Sinds juni 2019 is hij actief voor VEROLUB, waar hij een totaal nieuw online sales platform heeft ontwikkeld. Zijn missie is om heel het bedrijf te doordringen van een commerciële instelling, waarbij alles draait rond customer delight management.